A300 oli Airbusi esimene mudel ja ühtlasi maailma esimene kahemootoriline kahe vahekäiguga lennuk. Esimene kommertslend toimus 1974 aastal ja peale mõneaastast vindumist sai see väga populaarseks - ikkagi 266 istekohta, lennuulatus ca 7500 km ja suudab ka 170 tonnisena edukalt õhku tõusta. A300 põhjale on ehitatud ka Airbus Beluga, niiet see on sobilik ka transportlennukiks. 90ndate keskpaigast 2007nda aastani toodetud A300-d ainult kaubaveoks ehitatigi.
Kokku toodeti seda mudelit 561 tk ja ainult 25 neist on alla kukkunud (ja kusjuures ainult 9 nendest on olnud (rohkete) ohvritega).
Nüüd, 35 aastat hiljem üksi enesest lugupidav reisijaid vedav lennufirma loomulikult seda enam ei kasuta. Lennukid on ümberehitatud kauba vedamiseks, maha kantud ja/või müüdud kolmanda maailma lennufirmadele.
Üks selline lennufirma on Iran Air, kel on suisa neli A300-t. Üks auväärne vana(raua)ke neljast lendab Frankfurdi ja Teherani vahel. Lend kestab 5 tundi ja on tegelikult täitsa mugav. Vingujad ilmselt ei nõustuks - kitsad istmed, pragunenud (ja jootekolviga sulatades parandatud) plastikud salongis, filmi näidatakse aga parem kui ei näidataks (väike vanaaegse RGB projektori pilt, mis on 12 istmerea peale ja filmi vaatamiseks kustutakase tuled ära projektori ümbrusest) jms ei lähe just unistuste lennuki kirjeldusega kokku. Samuti ei tee rõõmu iraanipärane kõhuvalu, mida lennukitoit põhjustab - kuid ajaliselt on Iran Air väga mugav.
Nimelt jõuab see juba 21:30 Teherani, erinevalt "päris" lennufirmadest, kes ainult ööpimeduses või hommikuhämaruses pühale maale rattaid tohivad toetada. Ühtlasi lisab mugavust ka see, et valged inimesed millegipärast ei eelista Iran Airiga lennata ja seega ei ole vaja pikalt "Foreigner" sabas seista saabudes. Vaid pool tundi peale lennuki maandumist olin juba taksos, mis sõiduridade vahel ebamääraselt ujudes Teherani kesklinna poole kihutas.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment